ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 14/ 2025
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ Τ0Υ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.).
Η 14/2025 συνεδρίαση του Συμβουλίου του Εθνικού Οργανισμού Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ) που συγκροτήθηκε με την υπ’ αριθ. πρωτ.275597/18 – 9 – 2023 (τ. ΥΟΔΔ 988 / 23) απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποιήθηκε την 26η /2/2025 ημέρα Τετάρτη, και ώρα 09:00 στην αίθουσα συνεδριάσεων του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. στα γραφεία του Οργανισμού (Βυτίνης 14-18, Νέα Φιλαδέλφεια) μετά από πρόσκληση του Αν. Προέδρου της και Προέδρου του σιδηροδρομικού τομέα με θέματα ημερήσιας διάταξης τα ακόλουθα:
ΘΕΜΑΤΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ
Παρόντες κατά την συνεδρίαση ήταν οι κάτωθι:
Πρόεδρος & Πρόεδρος Αεροπορικού Τομέα: Γεώργιος Δριτσάκος
Αναπληρωτής Πρόεδρος & Πρόεδρος Σιδ/κού Τομέα: Παπαδημητρίου Χρήστος
Μέλη: Φλέσσας Γρηγόριος
Βάλαρης Χρήστος
Ευγενικός Πέτρος
Οι θεματικές ενότητες, οι συζητήσεις και οι αποφάσεις της 14ης συνεδρίασης 2025 με την παραπάνω σύνθεση έχουν, όπως αναφέρεται στη συνέχεια.
2. Σχέδιο Πορίσματος διερεύνησης σιδηροδρομικού ατυχήματος Τεμπών που έλαβε χώρα στα Τέμπη στις 28 .2.2023.
Αρχικά έγινε εκτενής παρουσίαση από τον κ. Αccou του σχεδίου πορίσματος της διερεύνησης του σιδηροδρομικού ατυχήματος των Τεμπών που έλαβε χώρα στα Τέμπη στις 28 – 2- 2023. Ακολούθησε ενδελεχής διάλογος και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ του Προέδρου και των μελών του Συμβουλίου και σημειώθηκαν παρατηρήσεις και επισημάνσεις, διατυπώθηκαν ερωτήματα από τα μέλη του Συμβουλίου και δόθηκαν οι απαραίτητες διευκρινίσεις.
Σύμφωνα με το Συμβούλιο, σε κάθε πόρισμα η όλη έρευνα, η ανάλυση, τα συμπεράσματα και οι συστάσεις ασφαλείας πρέπει να βασίζονται σε έγκυρα στοιχεία, γεγονότα και πράξεις που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης, με βάση τους κανόνες διεξαγωγής μιας ανεξάρτητης έρευνας, και όχι σε υποθέσεις ή αναπόδεικτα γεγονότα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η προσομοίωση έγινε με τη συμμετοχή παραγόντων που εμπλέκονται άμεσα με άλλη ιδιότητα στη διερεύνηση του δυστυχήματος και, κατά συνέπεια, πιθανώς να εγερθούν θέματα αξιοπιστίας και εγκυρότητας των αποτελεσμάτων. Μάλιστα το Συμβούλιο τόνισε ότι δεν ήταν ενήμερο για την χρησιμοποίηση των παραγόντων αυτών στον τομέα της διερεύνησης της πυρόσφαιρας, καθώς ουδεμία τέτοια ενημέρωση υπήρχε προς το συμβούλιο ως όφειλε.
Κατόπιν αυτών και επειδή αναμένεται τόσο το πόρισμα του ΕΜΠ και δη του καθηγητή Καρώνη αναφορικά με τα αίτια της πυρόσφαιρας, όσο και η αυθεντικοποίηση του βιντεοληπτικού υλικού της 63503 από τα εγκληματολογικά εργαστήρια της ελληνικής αστυνομίας, όλα τα μέλη του Συμβουλίου ομόφωνα ζήτησαν από τον κύριο Accou και τα άλλα δύο μέλη της επιτροπής διερεύνησης (Καπετανίδης-Carpinelli), όπως δεν κοινοποιηθεί το συμπέρασμα του κεφαλαίου του πορίσματος που αναφέρεται στα αίτια της πυρόσφαιρας (αλλά μόνο οι ενέργειες που έγιναν για τη διερεύνηση του συμβάντος).
Συγκεκριμένα ζήτησαν, να επιβεβαιωθεί το αποτέλεσμα της προσομοίωσης αυτής που καταλήγει στο συμπέρασμα ύπαρξης τουλάχιστον 2,5 τόνων εύφλεκτου υλικού που δεν σχετίζεται με τις μηχανές ή το δηλωμένο φορτίο, από κορυφαίο πανεπιστημιακό ίδρυμα της αλλοδαπής, όπως αυτό του Πανεπιστημίου της Λωζάννης.
Τα μέλη της Επιτροπής αρνήθηκαν το ανωτέρω αίτημα. Σεβόμενοι την απόλυτη ανεξαρτησία της Επιτροπής Διερεύνησης και τον κανονισμό λειτουργίας της ΕΔΑΑΠ που χρησιμοποιείται αναλογικά ως κανονισμός λειτουργίας του ΕΟΔΑΣΑΑΜ μέχρι την υιοθέτηση νέου κανονισμού λειτουργίας, τα μέλη του Συμβουλίου ομόφωνα αποφάσισαν να εγκρίνουν το πόρισμα, αλλά ταυτόχρονα να εξουσιοδοτήσουν τον Πρόεδρο του σιδηροδρομικού τομέα να εκκινήσει άμεσα τις σχετικές διαδικασίες, ώστε κορυφαίο πανεπιστήμιο της Ελλάδας ή της αλλοδαπής, όπως αυτό της Λωζάννης να εξάγει συμπεράσματα αναφορικά με τις αιτίες της πυρόσφαιρας. Μόλις αυτή η έρευνα ολοκληρωθεί το Συμβούλιο θα προχωρήσει σε δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων αυτής και εφόσον τα συμπεράσματα της είναι διαφορετικά από εκείνα στα οποία κατέληξε η Επιτροπή Διερεύνησης θα εκδοθεί συμπληρωματικό πόρισμα για το συγκεκριμένο κεφάλαιο.
Τέλος όπως ενημέρωσε ο αν. Πρόεδρος και Πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα η παρουσίαση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών της 28.2.2023 θα λάβει χώρα κανονικά αύριο 27.2.2025 και ώρα 10:00 π.μ. στην αίθουσα τύπου της ΕΣΗΕΑ.
Το πόρισμα βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας πρέπει να εκδίδεται το αργότερο ένα χρόνο μετά το δυστύχημα.
Το έργο της διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ εκκίνησε επίσημα τον Μάρτιο του 2024, με νομική υποχρέωση έκδοσης του το αργότερο πριν τις 28.2.2025.
2. Λοιπά θέματα. Μη υπάρχοντος άλλου θέματος η συνεδρίαση ολοκληρώθηκε
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ & Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ &
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΡΙΤΣΑΚΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
ΤΑ ΜΕΛΗ
Χ.ΒΑΛΑΡΗΣ Γ. ΦΛΕΣΣΑΣ Π. ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ
Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Β.ΦΟΥΣΕΚΗ N. Φιλαδέλφεια 26/2/25
Χρήστος Θ. Παπαδημητρίου, Δ.Ν