ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 66/ 2024
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ Τ0Υ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.).
Η 66η /2024 συνεδρίαση του Συμβουλίου του Εθνικού Οργανισμού Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ) που συγκροτήθηκε με την υπ’ αριθ. πρωτ.275597/18 – 9 – 2023 (τ. ΥΟΔΔ 988 / 23) απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποιήθηκε την 20/9/2024 ημέρα Παρασκευή, και ώρα 14:00 στην αίθουσα συνεδριάσεων του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. στα γραφεία του Οργανισμού (Βυτίνης 14-18, Νέα Φιλαδέλφεια) μετά από πρόσκληση του Αν. Προέδρου της.
Παρόντες κατά την συνεδρίαση ήταν οι κάτωθι:
Πρόεδρος & Πρόεδρος Αεροπορικού Τομέα: Γεώργιος Δριτσάκος
Αναπληρωτής Πρόεδρος & Πρόεδρος Σιδ/κού Τομέα: Παπαδημητρίου Χρήστος
Μέλη:
Φλέσσας Γρηγόριος
Βάλαρης Χρήστος
ΘΕΜΑΤΑ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ 20-9-2024
1ο Θέμα: ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ
Το Συμβούλιο ενημερώθηκε από τον Αν/τη Πρόεδρο και Πρόεδρο του σιδηροδρομικού τομέα κο Χρήστο Παπαδημητρίου για επείγοντα ζητήματα του σιδηροδρομικού τομέα και την πορεία της διερεύνησης του δυστυχήματος των Τεμπών της 28.2.2023.
Επιπλέον αυτών προετοιμάστηκε από τον Προϊστάμενο Μονάδας Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων Κωνσταντίνο Καπετανίδη και τον διερευνητή σιδηροδρομικών ατυχημάτων Αστέριο Αλεξάνδρου ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ που είναι η επόμενη:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών & Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων & Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) Σιδηροδρομικός Τομέας |
Ημερομηνία 20/9/2024
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ (έκδοση 1)
|
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ | |
Συντομογραφίες | |
Μέρος Α | Απόφαση διεξαγωγής διερεύνησης |
Μέρος β | τρόπος διεξαγωγής διερεύνησης |
Μέρος γ | επί τόπου έρευνα στον τόπο ατυχήματος |
Μέρος δ | σύνταξη τελικής έκθεσης διερεύνησης |
Μέρος ε | έκδοση συστάσεων ασφαλείας |
Συντομογραφίες:
Άρθρο: το αντίστοιχο άρθρο του ν.5014/2023
ERA: Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων
Διαχειριστής Υποδομής : Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας ΟΣΕ
Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις στην Ελλάδα: Hellenic Train, Rail Cargo SA, PEARL SA, ΣΤΑΣΥ (τμήμα Πλακεντίας -Αεροδρόμιο), Grup Fevoriar Roman SA.
ΜΔΣΑ: Μονάδα Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων
ΜΕΡΟΣ Α-ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ
- Ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. διεξάγει έρευνα ύστερα από κάθε σοβαρό ατύχημα στο σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας. Στόχος της έρευνας είναι η βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και η πρόληψη ατυχημάτων (άρθρο 42.1)
- Ως σοβαρό ατύχημα ορίζεται κάθε σύγκρουση ή εκτροχιασμός αμαξοστοιχιών, με έναν (1) τουλάχιστον νεκρό ή πέντε (5) ή περισσότερους σοβαρά τραυματισμένους, ή εκτεταμένες ζημίες στο τροχαίο υλικό, τις υποδομές ή το περιβάλλον, καθώς και κάθε άλλο ατύχημα με τις ίδιες συνέπειες και με προφανείς επιπτώσεις στη ρύθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων ή τη διαχείριση της ασφάλειας. Ως «εκτεταμένες ζημίες» νοούνται οι ζημίες, οι οποίες μπορεί να εκτιμηθούν αμέσως από τον φορέα διερεύνησης ότι κοστίζουν συνολικά δύο εκατομμύρια (2.000.000) ευρώ τουλάχιστον.
- Όταν συμβεί ένα σοβαρό ατύχημα το συντομότερο δυνατό ο προϊστάμενος της Μονάδας Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΜΔΣΑ) ενημερώνει είτε γραπτά (email, sms) είτε προφορικά τον Αναπληρωτή Πρόεδρο και Πρόεδρο Σιδηροδρομικού Τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για την έναρξη της διερεύνησης και τον καθορισμό των διερευνητών που θα απαρτίζουν την ομάδα διερεύνησης. Εάν ο Αν. Πρόεδρος πληροφορηθεί πρώτος το συμβάν τότε ενημερώνει τον προϊστάμενο και αυτός εισηγείται τα μέλη της ομάδα διερεύνησης.
- Η ομάδα διερεύνησης συνήθως αποτελείται από τον Επικεφαλής Διερευνητή (υπεύθυνο έρευνας) και ένα ακόμα Διερευνητή. Αναλόγως της σπουδαιότητας του συμβάντος και της διαθεσιμότητας των ανθρωπίνων πόρων η ομάδα μπορεί να αποτελείται από μόνο ένα διερευνητή (επικεφαλής ) ή περισσότερους των δύο (επικεφαλής και μέλη).
- Η απόφαση διερεύνησης καθώς και η σύσταση της ομάδας διερεύνησης έχει ισχύ από την στιγμή της ανωτέρω γραπτής ή προφορικής επικοινωνίας
- Ο Αν. Πρόεδρος σε δεύτερο χρόνο ενημερώνει τα μέλη του Συμβουλίου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και κατόπιν εκδίδεται η σχετική απόφαση διερεύνησης η οποία και αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
- Εντός επτά (7) ημερών από τη λήψη της απόφασης να αρχίσει η διεξαγωγή διερεύνησης, ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. ενημερώνει σχετικά τον ERA. H ενημέρωση γίνεται με την συμπλήρωση ειδικού ενημερωτικού φύλου (excel) και την αποστολή του στην ηλεκτρονική διεύθυνση investigations@era.europa.eu του ERA. Μέσω του ενημερωτικού φύλλου παρέχονται πληροφορίες για την ημερομηνία, την ώρα και τον τόπο του περιστατικού, καθώς και για το είδος και τις συνέπειές του όσον αφορά στην απώλεια ζωών, τραυματισμούς και υλικές ζημιές (άρθρο 48)
ΜΕΡΟΣ Β-ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ
- Ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. διερευνά τα ατυχήματα και τα συμβάντα που κάτω από διαφορετικές συνθήκες, θα μπορούσαν να έχουν οδηγήσει σε σοβαρά ατυχήματα, μεταξύ των οποίων τεχνικές βλάβες στα διαρθρωτικά υποσυστήματα ή στα στοιχεία διαλειτουργικότητας του σιδηροδρομικού συστήματος.
- Ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. αποφασίζει κατά πόσο πρέπει να διερευνηθεί ή όχι ένα τέτοιο ατύχημα ή συμβάν. Στην απόφασή του, λαμβάνονται υπόψη: α) η σοβαρότητα του ατυχήματος ή του συμβάντος, β) αν αυτό εντάσσεται σε μια σειρά ατυχημάτων ή συμβάντων σημαντικών σε επίπεδο συστήματος, ως σύνολο, γ) ο αντίκτυπός του στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων, δ) τα αιτήματα διαχειριστή υποδομής, διαχειριστή τροχαίου υλικού, σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων ή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
- Ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. αποφασίζει, χωρίς καθυστέρηση και, εν πάση περίπτωση, το αργότερο εντός δύο (2) μηνών από την παραλαβή της κοινοποίησης του ατυχήματος ή του συμβάντος, αν θα αρχίσει ή όχι η έρευνα. (άρθρο 44.3)
- Μετά από κάθε σχετικό ανωτέρω Συμβάν (παρ.8) ή αίτηση της ανωτέρω παρ. 9.δ, η ΜΣΔΑ ζητά και λαμβάνει όλα τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία από τον Διαχειριστή Υποδομής (ΔΥ) και τις Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις (ΣΕ) και κάθε άλλη σχετική Αρχή (δικαστικές αρχές, πυροσβεστική κ.λπ.).
- Αφού λάβει όλα τα ανωτέρω αποδεικτικά στοιχεία η ΜΣΔΑ κάνει μία προκαταρκτική διερεύνηση του συμβάντος , στην οποία εάν κρίνει μπορεί να πραγματοποιήσει συνεντεύξεις με τα εμπλεκόμενα πρόσωπα και να επισκεφτεί επιτόπου τον χώρο του συμβάντος.
- Αφού η ΜΣΔΑ αποκτήσει πλήρη γνώση των συνθηκών του συμβάντος προχωρά στην διαδικασία Αξιολόγησης Κινδύνου (Risk Assessment). Τα κριτήρια για την εκτίμηση των κινδύνων που απορρέουν από το συμβάν είναι:
- η σοβαρότητα του ατυχήματος ή του συμβάντος
- αν αυτό εντάσσεται σε μια σειρά ατυχημάτων ή συμβάντων σημαντικών σε επίπεδο συστήματος, ως σύνολο
- ο αντίκτυπός του στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων
- Για την πλήρη αποτύπωση/ εκτίμηση της ΚΡΙΣΙΜΟΤΗΤΑΣ των ανωτέρω κινδύνων θα χρησιμοποιηθεί η μέθοδος της Μήτρας Αξιολόγησης Κινδύνου (Risk Matrix) με την χρήση μιάς (από το ένα (1) έως το πέντε (5)) κλίμακα μέτρησης. Η Μήτρα στον άξονα Χ (οριζόντιο άξονα ) μετράει την Συχνότητα επανάληψης παρομοίων συμβάντων και στον άξονα Υ (κάθετο) την Επίπτωση ενός συμβάντος (αν οι συνέπειές του θα οδηγούσαν με μεγάλη πιθανότητα σε σοβαρό ατύχημα)
- Συχνότητα επανάληψης παρομοίων συμβάντων
5 | Πολύ Συχνό | Πολλές φορές εντός ενός μηνός |
4 | Συχνό | Τουλάχιστον μία φορά εντός 6 μηνών |
3 | Τυχαίο | Τουλάχιστον μία φορά εντός ενός έτους |
2 | Σπάνιο | Τουλάχιστον μία φορά κάθε πέντε έτη |
1 | Πολύ Σπάνιο | Τουλάχιστον μία φορά κάθε δέκα έτη |
- Για το μέγεθος της Επίπτωσης
5 | Κρίσιμο (ατύχημα) | Όταν οι συνέπειές του θα οδηγούσαν με μεγάλη πιθανότητα σε σοβαρό ατύχημα |
4 | Επικίνδυνο (ατύχημα/συμβάν) | Όταν οι συνέπειές του θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σοβαρό ατύχημα |
3 | Μέτριο (ατύχημα/συμβάν) | Χωρίς νεκρούς αλλά τραυματισμοί ή/και υλικές ζημιές |
2 | Σπάνιο (ατύχημα/συμβάν) | Χωρίς νεκρούς, χωρίς σημαντικές υλικές ζημιές |
1 | Πολύ Σπάνιο (συμβάν) | Χωρίς νεκρούς, χωρίς υλικές ζημιές |
- Μήτρα Αξιολόγησης Κινδύνου (Risk Matrix)
ΕΠΙΠΤΩΣΗ | |||||
Κρίσιμο (5) | 5 | 10 | 15 | 20 | 25 |
Επικίνδυνο (4) | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 |
Μέτρια (3) | 3 | 6 | 9 | 12 | 15 |
Σπάνιο (2) | 2 | 4 | 6 | 8 | 10 |
Πολύ σπάνιο(1) | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ | Πολύ Σπάνιο | Σπάνιο | Τυχαίο | Συχνό | Πολύ Συχνό |
Ο υπολογισμός για την αξιολόγηση του κάθε κινδύνου γίνεται βάση του τύπου Κίνδυνος =Συχνότητα * Επίπτωση . Στην συνέχεια το αποτέλεσμα αξιολογείται βάσει της ακόλουθης Μήτρας. Αν με τον υπολογισμό εντάσσεται στη Κόκκινη ζώνη (>15) τότε είναι Υψηλός , εάν εντάσσεται στην Κίτρινη Ζώνη (4 έως 12) είναι Μέτριος ,ενώ αν εντάσσεται στην Πράσινη Ζώνη (3 έως 1) είναι Χαμηλός .
18.Εντός επτά (7) ημερών από τη λήψη της απόφασης να αρχίσει η διεξαγωγή διερεύνησης, ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. ενημερώνει σχετικά τον ERA. H ενημέρωση γίνεται με την συμπλήρωση ειδικού ενημερωτικού φύλου (excel) και την αποστολή του στην ηλεκτρονική διεύθυνση investigations@era.europa.eu του ERA. Μέσω του ενημερωτικού φύλλου παρέχονται πληροφορίες για την ημερομηνία, την ώρα και τον τόπο του περιστατικού, καθώς και για το είδος και τις συνέπειές του όσον αφορά στην απώλεια ζωών, τραυματισμούς και υλικές ζημιές (άρθρο 48)
Ο Αν/της Πρόεδρος &
Πρόεδρος Σιδηροδρομικού Τομέα Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.
Χρήστος Θ. Παπαδημητρίου, Δ.Ν.
Τα μέλη του Συμβουλίου συμφώνησαν ομόφωνα με την πρόταση του Προέδρου του Σιδηροδρομικού Τομέα.
- Λοιπά θέματα
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ & Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ &
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΡΙΤΣΑΚΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
ΤΑ ΜΕΛΗ
Χ.ΒΑΛΑΡΗΣ Γ. ΦΛΕΣΣΑΣ
Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Β.ΦΟΥΣΕΚΗ
- N. ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ 20 -09 -2024